Fitch’in yayımladığı rapora göre, ABD’nin ithal otomobillere ve bazı otomobil parçalarına uyguladığı yeni vergiler, küresel otomobil üreticileri üzerinde dengesiz ve olumsuz etkiler yaratıyor. Özellikle Japonya, Güney Kore ve Almanya gibi ülkelerden ABD’ye otomobil ihraç eden firmaların bu yeni tarifelerden en çok etkileneceği belirtiliyor.
ABD Hafif Araç Pazarında Büyük Değişim
Raporda, ABD hafif araç pazarının yaklaşık yarısının ithal otomobillerle karşılandığı vurgulanırken, en büyük tedarikçinin Meksika olduğu ifade edildi. Meksika’yı Güney Kore, Japonya, Kanada ve Almanya takip ediyor. Yeni tarifelerin, ABD, Kanada ve Meksika’da üretim yapan firmalara kısa süreli muafiyet sağladığı belirtilse de, süreçteki belirsizlik ve maliyet artışlarının risk oluşturmaya devam ettiği aktarıldı.
Fiyat Artışı ve Tüketici Güveni
Fitch, otomobil üreticilerinin genel olarak fiyat artışı yapmasının beklendiğini ancak her marka ve modelin farklı etkileneceğini belirtti. Yüzde 25’lik tarifeye rağmen fiyatlarını artırmakta zorlanan firmaların, üretim ve satış stratejilerinde sıkıntılar yaşayabileceği kaydedildi. Artan otomobil fiyatlarının tüketici güvenini azaltarak satışlara olumsuz yansıyabileceği vurgulandı.
Yeni gümrük vergilerinin, ithal araçlardan ABD menşeli modellere yönelimi artırabileceği belirtilirken, bu durumun özellikle Ford gibi yerli üreticilere avantaj sağlayabileceği ifade edildi.
Parça Tedarikinde Aksamalar Bekleniyor
Otomobil parçalarına getirilen yeni tarifelerin, tedarik zincirinin karmaşıklığı nedeniyle daha belirsiz bir etki yaratacağı öngörülüyor. Maliyet artışlarının yanı sıra, geçiş sürecinde parça tedarikinde gecikmeler yaşanabileceği ve aksaklıkların meydana gelebileceği belirtildi. Ancak USMCA kurallarına uygun parçalara yönelik tarifelerin ertelenmesinin, kısa vadede bu riskleri bir nebze azalttığına dikkat çekildi.
Öte yandan, General Motors gibi bazı otomobil üreticilerinin üretim planlarını yeniden düzenleyerek bu tarifelerin etkilerini hafifletme esnekliğine sahip olduğu ifade edildi.