Eğitim

MEB’den 81 İle Genelge: Okullarda Yeni Dönem Başlıyor

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2024-2025 eğitim öğretim yılında uygulanacak olan "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" ile ilgili genelge yayımladı. Bu model, okul öncesi, ilkokul 1, ortaokul 5, lise hazırlık ve 9. sınıf düzeylerinde uygulanacak. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'in imzasıyla 81 ile gönderilen genelge, öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişimlerini desteklemeyi amaçlıyor.

Abone Ol

Eğitici Eğitimleri ve Öğretmen Eğitimi

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne yönelik eğitici eğitimleri 3 Haziran’da başladı. Öğretmenlerin eğitimi ise 2-6 Eylül tarihleri arasında, il milli eğitim müdürlüklerinin koordinesinde, mesleki çalışma dönemi kapsamında gerçekleştirilecek. Bu eğitimler, eğitici eğitimi belgesi alan öğretmenler tarafından, okul öncesi, ilkokul 1, ortaokul 5, ortaöğretim hazırlık ve 9. sınıf düzeyinde derslere girecek öğretmenlere yönelik teorik ve uygulamalı olarak 3 gün sürecek şekilde planlanacak.

Modelin kapsamı dışındaki diğer sınıf düzeylerinde derslere giren öğretmenler de eğitici eğitimi belgesi alan öğretmenler tarafından teorik ve uygulamalı eğitimlere tabi tutulacak. Bu eğitimler, birinci dönem içinde yer alan ara tatilde, il milli eğitim müdürlüklerinin koordinesinde, branş temelli olarak en fazla 50 kişilik gruplar halinde gerçekleştirilecek.

Modelin Uygulama Süreci ve Planlamalar

Genelgeye göre, eğitici eğitimi belgesi alan öğretmenlerin, ilgili sınıflara görevlendirilmeleri öncelikli olacak ve bu öğretmenlerin, branşlarına uygun eğitim almaları sağlanacak. İlgili sınıflarda öğretmen değişimi gerektiğinde, yeni öğretmenlerin eğitimi tamamlandıktan sonra derslere girmelerine izin verilecek.

İl ve ilçe milli eğitim müdürlükleri tarafından yapılacak planlamalar kapsamında tüm okul yöneticileri, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin temel yaklaşımını inceleyecek. Yöneticilere yönelik eğitimlerde, modelin yapı taşları ve temel yaklaşımı hakkında bilgilendirme yapılacak ve müzakereler gerçekleştirilecek.

Zümre toplantılarında, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin öğrenci profili doğrultusunda öğretim programları ve ders kitapları göz önünde bulundurularak, modelde yer alan tüm bileşenlerin etkin şekilde hayata geçirilmesini sağlayacak planlamalar yapılacak. Bu planlamalar, temel, bütünleşik ve üst düzey düşünme becerilerini kapsayan kavramsal beceriler, alan becerileri ve eğilimler dikkate alınarak yapılacak.

Özel Eğitim ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları (BEP)

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, her tür yerel şart ve imkanda uygulanabilecek esneklikte tasarlandı. Öğretim programlarının öğrenme çıktıları, öğrencilerin becerilerini azami düzeyde geliştirecek şekilde planlanacak. Özel eğitim okullarında bu modelin öğretim programları uygulanacak ve bireyselleştirilmiş eğitim programları (BEP) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli esas alınarak hazırlanacak.

Kaynaştırma ve bütünleştirme uygulamaları kapsamında eğitimlerini sürdüren özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için de BEP’ler Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programı doğrultusunda hazırlanacak.

Ölçme ve Değerlendirme

Model kapsamında yapılacak sınıf içi ölçme ve değerlendirme faaliyetleri, öğrencilerin bilgi ve beceri düzeylerini ölçmenin yanı sıra öğrenme eksiklikleri ve eğilimlerine ilişkin veri oluşturacak şekilde planlanacak. Ölçme ve değerlendirme uygulamaları, süreç odaklı ve geliştirici bir yaklaşımla yürütülecek.

Öğrenciler, eğitim öğretim yılı boyunca akademik başarılarına göre sıralanmayacak ve yarış ortamı yaratacak il, ilçe veya okul geneli sınavlar yapılmayacak. Ancak sınıf içi yazılı sınavlar, öğrenme çıktıları esas alınarak bilgi ve becerileri ölçecek şekilde hazırlanıp uygulanacak.

Kitap Okuma ve Eleştirel Film Analizi

İlkokul ve ortaokul kademelerinde Türkçe, lise kademesinde ise Türk Dili ve Edebiyatı derslerinde, her dönem iki, öğretim yılı boyunca toplam dört edebi eser okunacak ve bir eleştirel film analizi yapılacak. Bu eserlerin ve filmlerin belirlenmesinde, öğretim programındaki metin seçimi ölçütleri dikkate alınacak.

Öğrencilerin okudukları ve izledikleri eserlerin içeriğini değerlendirmeleri sağlanacak ve bu değerlendirmeler, Eleştirel Okuma, Dinleme/İzleme Formu kullanılarak yapılacak. Öğretim programı kapsamında belirlenen dört eserin dışında, öğrencilerin kitap okuması da teşvik edilecek.