Resmi olmayan rakamlara göre 2023 yılında, scooterların karıştığı 2 bin 446 trafik kazasında, 21 scooter kullanıcısının yaşamını yitirdiğini 2 bin 50 kullanıcının yaralandığını kaydeden Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, “Bu taşıtların koruyucu ekipman olmadan kullanılması kesinlikle önlenmelidir.” dedi.

Sonunda imama da  saldırdılar Sonunda imama da saldırdılar

Üsküdar Üniversitesi İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü Öğretim Görevlisi, Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener, son yıllarda büyük şehirlerde artan scooter kullanımıyla ilgili önemli uyarılarda bulundu.

Özellikle büyük şehirlerde artan trafik nedeniyle scooterlar ve motosikletler hızlı ve kolay ulaşım çözümü olarak tercih ediliyor.

Trafiğe takılmadan seyahat etmek isteyenler gerek paylaşımlı scooterları gerekse kendi scooterlarını kullanıyor. Her gün daha da artan trafik doğal olarak scooter sayısının ve kullanımının artmasına neden oluyor.

SCOOTERLAR SON 5 YILDIR HAYATIMIZDA 

Hayatımıza son 5 yılda yoğun olarak giren scooterların güvenli kullanımı sağlanamazsa trafik kazalarında scooter kullanıcılarının ölüm ve yaralanmalarını sıkça duymaya devam edeceğiz.

2022 yılından itibaren resmi makamlarca tutulan kayıtlara artık scooterlar ve benzeri diğer taşıt kazaları da girmeye başladı.

TÜİK resmi bilgilerine göre; 2023 yılında ölümlü ve yaralamalı trafik kazasına karışan toplam 389 bin 362 taşıtın yüzde 48,5'i otomobil, yüzde 23,8'i motosiklet, yüzde 14'ü kamyonet, yüzde 2,4'ü minibüs, yüzde 2,3'ü bisiklet, yüzde 2,3'ü çekici, yüzde 1,9'u kamyon, yüzde 1,7'si otobüs, yüzde 0,8'i traktör ve yüzde 2,4'ü diğer taşıtlardan oluştu.

Diğer olarak tanımlanan taşıtlar; elektrikli scooter, özel amaçlı taşıt, bilinmeyen, vb. olarak tanımlanıyor. 

 2 BİN 446 KAZADA, 21 SCOOTER SÜRÜCÜSÜ CAN VERDİ

Resmi olmayan rakamlara göre 2023 yılında, scooterların karıştığı 2 bin 446 trafik kazasında, 21 scooter sürücüsü yaşamını yitirirken 2 bin 50 sürücü de yaralandı.

Peki güvenli bir kullanım için neler yapılmalı? 

SCOOTER KULLANICI YAŞI 16 OLARAK BELİRLENMİŞ AMA…

Gelişmiş ülkelerde Scooter kullanımında kullanıcı yaşının 16 olarak belirlendeğini  ancak 16 yaşındaki kullanıcının sahip olması gereken hiçbir bilginin tanımlanmadığını belirten Yol ve Trafik Güvenliği Danışmanı Özgür Şener "16 yaşındaki kullanıcının trafik kurallarını biliyor olması, trafik işaretlerini biliyor olması, trafik akışını biliyor olması gerekir. Bu temel bilgilere sahip olmayan birinin taşıt yolunda bir taşıtı güvenli bir halde sevk ve idare etmesi maalesef mümkün değildir.” dedi.

KORUYUCU EKİPMAN KULLANIMI

Koruyucu ekipman kullanımı konusunda da Şener, şunları kaydetti:

“Saatte 25 kilometre/saat hız yapmasına izin verilmiş taşıtların, motosikletlerin kullandığı bir karayolunda, hiçbir koruması olmadan 16 yaşında bir sürücü tarafından kullanılan bir taşıtı hayal edin. En küçük bir temasta dengesi bozulduğunda asfalta, betona, ağaca veya başka bir taşıta çarpacaktır. Kask, gözlük, koruyucu mont, dizlik, kolluk gibi hiçbir koruyucu ekipmanı olmadığı için en iyi ihtimalle yaralanması kaçınılmazdır. Daha kötüsünü düşünmek bile çok üzücü. Bu taşıtların koruyucu ekipman olmadan kullanılması kesinlikle önlenmelidir.”

HIZ SINIRI 50 KM’NİN ALTINDAKİ YOLLARDA KULLANILABİLİYOR

Scooterların mevzuata göre; varsa bisiklet yolu veya bisiklet şeridinde, bisiklet şeridi yoksa, trafik güvenliğini riske atmayacak şekilde sağdan gidilmesi kaydıyla taşıt yolunda, hız sınırı 50 km’nin altındaki yollarda, yerel yönetimler tarafından yasaklanmamış olan yollarda kullanılabildiğini anlatan Şener, şöyle devam etti:

“Ülkemizdeki bisiklet yollarının uzunluğunu ve erişebildikleri lokasyonları ve kullanıcıların bu taşıtları kullanma amaçlarını değerlendirdiğimizde, scooterlar çok büyük oranda taşıt yollarını kullanıyor. Yine mevzuat diyor ki; Hızı 25 km/saati geçmemelidir. Fren mekanizmasına sahip olmalıdır. Önde, beyaz ışık verecek ve en az 20 metre önü aydınlatabilecek şekilde far olmalıdır. Arkada, kırmızı renkte ışık veren bir lamba ve kırmızı reflektör olmalıdır. 30 metreden duyulabilecek ses çıkartabilen zil, korna veya benzeri ses aleti olmalıdır. Tüm bunların çalışır durumda olduğunun nasıl kontrol edileceği ve güvence altına alınacağı, servis ve bakım periyotları, bakım hizmetinin nasıl olacağı ve kimler tarafından verilebileceği, özetle bu taşıtın her zaman güvenli bir halde kullanılabilir olduğunu garanti altına alacak bir sistem bulunmamaktadır. Tüm bunlara ilave olarak, havanın karanlık olduğu saatlerde kullanım, yağmurlu, karlı havalarda kullanım, alkol veya uyuşturucu madde etkisinde kullanımın tespiti-önlenmesi, bir çarpışmada özellikle kullanıcının veya zarar verdiği diğer insanın sigortadan faydalanma şartları, iki veya daha çok kişinin üzerinde seyahat etmesi, yük taşınması, taşıtların daha çok kolluk kuvvetlerinin trafik denetimleri yaptıkları güzergahların dışında kalan şehir içi sokak statüsündeki yollarda kullanılması gibi önemli başlıkları da değerlendirmemiz gerekmektedir.”

ÇEVRECİ BİR ÇÖZÜM. DESTEKLENMELİ

Elektrik enerjisi kullanımları ile çevreci bir çözüm olmaları, şehir içi trafik yoğunluğunun azaltılmasında önemli bir çözüm olması, toplu ulaşım ile entegrasyonları sayesinde alternatif ve sürdürülebilir ulaşımın geleceği olmaları dolayısı ile scooter ve benzeri taşıtların desteklenmesi gerektiğine işaret eden Şener, “Ancak güvenli kullanım sorunları mutlaka çözülmelidir. Bu taşıtların kullanımlarının sağlanacağı tedbir ve uygulamaların belirlenmesi gerekmektedir. Aksi durumda artan ölüm ve yaralanmalar, kullanımının yasaklaması gibi konuları gündeme getirecektir” şeklinde sözlerine son verdi. 

Editör: Beytullah Suat